m/s SLITE

 

   
m/s SLITE delivered 1955 from Sölvesborgs Varv to
RederiAB Slite, Slite.
Length over all: 56,44 m
Breadth: 10,0 m
Tonnage: 498.61 BRT / 940 TDW

BILDRUMs klippark nr 18 ger en modell i skala 1:250 
Byggsatsen består av 3 ark A4 +  bygganvisning.
Modellen blir 23 cm lång

Model scale 1:250. 3 sheets A4 +  instruction. Model length 23 cm

Price: EUR 10

  
Orten Slite på östra Gotland har gamla traditioner som sjöfartssamhälle. Av de många fartyg som under 1900-talet haft Slite som hemort har de flesta redats av familjen Myrsten. Det var skutor och skepp innan en ny generation 1910 bildade rederi AB Volo och satsade på ångfartyg. Vid nästa generationsskifte, 1946, tog äldste sonen Robert över rederiet och satsade på nya motorfartyg. Den äldsta ångaren, "Othem", övertogs dock av tre syskon, som bildade RederiAB Slite med Carl Bertil som VD. "Othem" såldes till England 1951 och ett par nya kustlastbåtar av paragraftyp beställdes från Sölvesborgs varv. Den första fick namnet "Slite", levererades 1955 och kom att skriva historia.
Till skillnad från etablerade linjeredare som går efter uppgjorda tidtabeller och lätt blir konservativa, får den som bedriver fraktfart på trampmarknaden sina framgångar av att ha sina båtar på rätt plats vid rätt tillfälle. Helst före alla konkurrenter. På 1950-talet var det ingen i rederierna med huvudkontor i Stockholm och Helsingfors som trodde att folk skulle vilja ha med sina bilar från och till Åland. Och inte var de heller särskilt intresserade av att höra vad ålänningarna själva ville. I det läget fick Carl Bertil Myrsten, själv ö-bo, idén att sätta in lastbåten "Slite" som bilfärja på Ålands hav. Bildäck byggdes ovanpå lastluckorna och rummet under shelterdäcket byggdes om till passagerarsalong med pilsnerlådor och enkla klappstolar att sitta på eller begagnade flygstolar att vila i. Britt-Marie Myrsten, redarens hustru, sydde gardiner och skyddsmössor till flygstolarna och inhandlade billiga tallrikar och bestick till serveringen ombord under shoppingrundor till Epa och Tempo.
Premiärturen med press och inbjudna gäster mellan Simpnäs och Mariehamn den 5 juni 1959 höll på att sluta illa. Med lots ombord grundstötte båten lätt vid Simpnäs. Tallrikarna i serveringen räckte inte till. Redaren själv med fru fick stå och diska för allt de var värda tills maten alldeles för tidigt tog slut. Och den första trafikmånaden såg det ut som om alla olyckskorpar skulle få rätt i spådomen att satsningen på två dubbelturer per dag skulle leda till undergång; endast 3.000 passagerare reste med "Slite". Men redan i juli hade det vänt, passagerarsiffran blev 25.000 och investeringen på 170.000 kronor var betald. Den lilla gråa lastbåten "Slite" blev så småningom vitmålad för att bli mer svanlik och fick ytterligare ett litet däck påbyggt. 1961 byggdes också Myrstens andra paragrafbåt, "Boge" om för ålandstrafiken. Men till 1964 byggdes en "riktig" färja i Sölvesborg; den hette "Apollo" men fick också namnet "Ålandspilen" målat på sidorna. Den lilla lastbåten "Slite" hade nu gjort sin tjänst i ålandstrafiken och såldes till Skärhamn för att återställas till lastfartyg under namnet "Stellan".
Det har sagts att Myrsten accepterades på Åland mycket tack vare att han också var öbo med förståelse för att sjöfart är något mer än en inkomstkälla. Tillsammans med två åländska rederier som startat färjetrafik samma år som lilla "Slite" var Carl Bertil Myrsten 1966 med om att bilda Vikinglinjen, vars röda jättebåtar fick sin färg efter syster Ingas läppstift. Och till 30-årsjubileet 1989 lät han hyra in gamla "Slite"/"Stellan" för en nostalisk resa till Åbo där då flera stora fartyg för Vikinglinjen var under byggnad.
   

 

Slite has old traditions as a sheltered harbour on the eastern coast of the island Gotland. The spot saw many shipowners of wich members of the Myrsten family are most prominent. Carl Bertil Myrsten inherited in 1946 an old steamer for wich he started the RederiAB Slite. The old steamer was later sold to England and two modern coasters were ordered from the Sölvesborg shipyard. First delivered was the "Slite" that happened to make history slightly adapted to serve as a car ferry during five summers. This was in 1959, when established ship owners in Stockholm and Helsinki still did not believe that islanders could wish to bring their cars onboard and also did not bother about asking them. So small-scale shipowner Carl Bertil Myrsten, himself an islander, got response on Åland when he presented his idea for the coaster "Slite". Car decks were built over the hatches, a passenger saloon was fitted under the shelter deck with cafeteria and duty-free shop on the hatch. Myrstens wife Britt-Marie had sewn necessary textiles and gone shopping in cheap supermarkets to find utensils for the cafeteria. The premiere tour on the 5th of June 1959 saw the shipowner himself working hard washing dishes in the kitchen as the tellers were too few. And the first month seemed to show that the risky business had been a failure. But then the market changed, the passengers qued for the primitive conditions. Myrsten could adapt also his other coaster into a ferry and earned so much money that he could order a "real" ferry. The "Slite" was sold in 1964, restored as an ordinary coaster and renamed "Stellan". The Myrsten company, RederiAB Slite, was in 1966 one of the three co-operators starting the VIKING LINE and building the one huge red ferry after the other. But that part of the history has to be told another time.

Back to Bildrum cutouts